Otevírání vjezdové brány a vstupní branky do chodníku nebo veřejné komunikace. Můžu kvůli tomu mít problémy?

Zeptali jsme se na stavebním úřadu a přinášíme vám odpověď, abyste nemuseli mít strach z případných následků.


Vyjádření č. 1

„Striktní a jasný zákaz asi nikde nenajdeme. Při stavebním řízení (novostavby, rekonstrukce) podmínku nezasahovat do komunikace dáváme do rozhodnutí. Vycházíme z povinnosti ochrany veřejného zájmu vyplývajícího ze zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, který nám ukládá chránit stavby komunikací a provoz na nich, a zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, kde bezpečnost a plynulost silničního provozu je důležitý veřejný zájem.

Otevření brány do vozovky nebo branky do chodníku je dle zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, překážka silničního provozu (pojem zahrnuje i pěší provoz na chodníku) a může dojít k ohrožení chodce nebo řidiče. Je možné použít i § 29 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích.

§ 29 Pevné překážky

  1. Na vozovkách, dopravních ostrůvcích a krajnicích dálnice, silnice a místní komunikace mohou být umístěny pouze dopravní značky a zařízení 2) kromě zábradlí, zrcadel a hlásek; ostatní předměty tvoří pevnou překážku.
  2. Pevnou překážku lze umístit na pozemní komunikaci pouze na základě povolení silničního správního úřadu vydaného po projednání s vlastníkem dotčené pozemní komunikace a se souhlasem Ministerstva vnitra, jde-li o dálnici, v ostatních případech se souhlasem Policie České republiky. Povolení lze vydat pouze za předpokladu, že nebude ohrožena bezpečnost a plynulost silničního provozu a že žadatel o vydání povolení zajistí na svůj náklad všechna potřebná opatření.
  3. Pevné překážky, na jejichž umístění nebylo vydáno povolení, jsou jejich vlastníci povinni odstranit na svůj náklad ve lhůtě stanovené silničním správním úřadem. Po marném uplynutí stanovené lhůty je vlastník, popřípadě správce dálnice, silnice nebo místní komunikace oprávněn odstranit pevnou překážku na náklady jejího vlastníka.“

Vjezdová brána či vstupní branka bude sice ukotvena na soukromém pozemku, ale při každém otevření ji lze klasifikovat jako pevnou překážku podle výše uvedené dikce zákona. Že to bude cíleně někdo vyhledávat a pokutovat jako nepovolenou pevnou překážku, je asi malá pravděpodobnost.

Při nehodě či úrazu z důvodu otevřené brány (branky) do vozovky (chodníku) může kromě náhrady škody dojít i k sankci (je možné uložit pokutu až do výše 300 000 Kč). Nelze také vyloučit stížnosti od uživatelů pozemní komunikace, která bude mít za následek výzvu silničního správního orgánu k odstranění a stanovení lhůty pro předělání brány.

Vyjádření č. 2

„Po konzultaci na stavebním úřadu a na oddělení správy komunikací sděluji, že uvedenou problematiku neřeší žádný právní předpis. Z logiky věci je však zřejmé, že je zcela jistě lepší, aby se vstupní branka či vjezdová brána otevíraly směrem dovnitř – především z hlediska bezpečnosti, ale také například s ohledem na prováděnou zimní údržbu.“

Vhodnou alternativou je posuvná brána.